Van marketing naar mislukking.

Marketing is een kunst én een wetenschap. Maar helaas zie ik bij MKB’ers nog vaak dat campagnes falen, niet door gebrek aan goede ideeën, maar door een aantal klassieke valkuilen. Misschien herken je jezelf hier wel in.

Lees hier is hoe je dat voorkomt.

De droomcampagne zonder doel

Je hebt het vast gezien: een prachtige campagne vol kleur, creativiteit en enthousiasme. Maar als je de maker vraagt: “Wat wil je hiermee bereiken?” blijft het stil. Geen doel betekent geen richting. Het is alsof je een pijl afschiet zonder doelwit. Hoe weet je dan of je raak geschoten hebt?

Stel van tevoren je doelen vast. Dit kan aan de hand van KPI's of anders gezegd een meetbaar doel. Hoeveel mensen wil ik bereiken met deze campagne? Wie wil ik bereiken? Wat zijn mijn conversie doelen? En dan dit gecombineerd met de vragen: In welke periode? En hoeveel budget heb ik? Dit zijn een paar vragen die je jezelf kan stellen voordat je begint met het opzetten van een marketing campagne.

De ‘one-size-fits-all’ boodschap

Veel ondernemers proberen iedereen te plezieren. Het resultaat? Een boodschap die iedereen koud laat. Klanten willen zich aangesproken voelen, alsof je hun gedachten leest. Generieke boodschappen of slogans werken misschien voor multinationals met miljoenenbudgetten, maar voor een MKB’er? Focus op jouw niche.

Bepaal dus wie jouw doelgroep is. Zijn dat mannen van 30 die van techniek houden of juist vrouwen van 30 die van make-up houden. Erg flauw gezegd maar de manier waarop je tegen deze doelgroepen praat is natuurlijk totaal anders. Bekijk dus wie jij wilt aanpreken en pas hierop jou tone of voice aan.

Het vergeten van je merkverhaal

Een goede campagne heeft een hart. Zonder merkverhaal voelt je communicatie leeg en oppervlakkig. Waarom doe je wat je doet? Wat maakt jouw bedrijf anders? Jouw verhaal is je kracht. Als je dat niet vertelt, laat je kansen liggen om je doelgroep écht te raken.

Je geloofd in je merk toch? Dit wil je ook zo overbrengen naar de juiste doelgroep. Vertel met passie, laat je unieke kant zien. Dan gaan je klanten geloven in je merk en klanten die van je merk houden, die zijn van onschatbare waarde.

Alle aandacht naar kanalen, geen aandacht naar inhoud

Je zet alles in op social media, Google Ads, of een flitsende website. Maar als de inhoud niet klopt, is het weggegooid geld. Kanalen zijn slechts de vervoerders; wat je zegt, is wat telt. Werk eerst aan de kern van je boodschap voordat je de luidsprekers aanzet.

Alles moet met elkaar kloppen, vertel niet op facebook een heel ander verhaal dan op instagram. Natuurlijk kan je boodschap net anders verwoord zijn omdat de doelgroep op de kanalen net wat verschild maar de inhoud moet hetzelfde blijven. Ook moet je niet posten om maar te posten, zorg dat er achter elk bericht een verhaal zit wat relevant is voor jouw merk.

Het vergeten van een follow-up

De campagne loopt, klanten klikken, bellen of vragen meer informatie aan. En dan? Radiostilte. Dit is misschien wel de grootste gemiste kans. Zorg dat je opvolging strak geregeld is, want een campagne is pas succesvol als klanten aan boord komen en blijven.

Reageer dus zo snel mogelijk op de berichten en telefoontjes die jij binnen krijgt. Er zijn zo nog 10 bedrijven die de aanvraag van jouw potentiële klant op kunnen pakken als ze sneller zijn.

Zo voorkom je marketingmislukkingen

De sleutel tot succes? Richting, scherpte en consistentie. Ik geloof dat elke MKB’er kan uitblinken met de juiste aanpak. Door strategie en lef te combineren, creëer je campagnes die niet alleen opvallen, maar ook echt werken.

Stop met gokken en begin met scoren.

Daan van Rosendaal
Daan@fairmind.nl
+ 31 6 43295457

Bekijk onze video

Meer breinvoer

Geen Breinvoer gevonden...
Meer breinvoer